Huidige expositie

8 oktober - 27 november (ook zondag 9 oktober open en koopzondagen)

Focus op Oekraïne

9 juli t/m 28 augustus

Focus op Oekraïne: Hoe fotografen de oorlog verslaan

Van 9 juli tot en met 28 augustus presenteert Expoost een fototentoonstelling over Oekraïne.
De tentoonstelling is samengesteld door fotograaf Kenneth Stamp en Roos Schouw, uitgever en hoofdredacteur van het fototijdschrift Focus.

Met deze tentoonstelling willen de curatoren ervoor zorgen dat er aandacht blijft voor de oorlog in Oekraïne. Zij willen de consequenties ervan voor de bevolking benadrukken, maar ook voor de jonge Russische soldaten, die amper weten waar ze naartoe gestuurd worden. Voor de uiteengerukte families, die huis en haard achter moeten laten om een veilige plek te vinden. De geschiedenis blijft zich herhalen, dus het kan niet genoeg onder de aandacht gebracht worden. Zij willen de fotografen, die hun leven soms riskeren om ons te laten zien waar we zelf niet naartoe kunnen en willen, een podium geven en de verhalen laten zien die zij vertellen.

Werken van de volgende fotografen zullen te zien zijn:

Eddy van Wessel (Nederland)
Fotograaf in conflictgebieden. Zijn foto’s zijn regelmatig te zien in Focus, in dagblad Trouw en in andere Nederlandse en buitenlandse media. Hij is onlangs twee keer naar Oekraïne afgereisd en fotografeerde aan de frontlijn. Zijn zwart-witfoto’s zijn indrukwekkend en nietsontziend. Ze laten de rauwe werkelijkheid zien. Momenteel bereidt hij zijn derde reis naar Oekraïne voor.

Ilvy Njiokiktjien (Nederland)
Fotojournalist en storyteller. In maart 2022 ging Njiokiktjien naar Lviv, Oekraïne, om verslag te doen van het dagelijks leven in de stad. Daar begon ze te werken aan een persoonlijk project om de LGBTQI-gemeenschap in Lviv te documenteren terwijl ze omgaan met de gevolgen van de Russische invasie.

Joris van Gennip (Nederland)
Onafhankelijk fotojournalist. Hij verslaat (breaking) nieuws en maakt fotoverhalen over sociale kwesties en de nasleep van conflicten. Naast zijn werk voor De Volkskrant werkt hij vaak samen met ngo’s als Greenpeace, Amnesty International en Artsen zonder Grenzen, om zo het publiek bewust te maken van sociale kwesties.
Hij reisde af naar Oekraïne om daar verslag te doen van de vluchtelingenstromen vanuit Oekraïne naar omringende landen en Nederland.

Alexander Chekmenev (Oekraïne)
Begon zijn carrière als fotograaf in een kleine fotostudio in zijn geboortestad. In zijn vrije tijd fotografeerde hij mensen op straat en thuis, die het meest getroffen waren door de economische crisis na de ineenstorting van de Sovjet-Unie.
In 1997 verhuisde hij naar Kiev, waar hij werkt als fotojournalist. In de weken na de Russische inval koos Alexander ervoor om in de stad te blijven. Hij voelde zich verplicht te werken en ging in opdracht van The New York Times Magazine op zoek naar degenen die bleven. Hij is ervan overtuigd dat gewone mensen persoonlijke waardigheid en artistieke aandacht waard zijn, ongeacht het geopolitieke getij.

Sasha Maslov (Oekraïne)
Geïnspireerd en onderwezen door zijn vader, en later zijn leraar en mentor, werd hij een amitieuze, jonge fotograaf die nu in New York woont. Sasha werkt als redactionele fotograaf en is vooral bekend om zijn sociale documentaire projecten in Oost-Europa, vooral in zijn geboorteland. Na de Russische inval fotografeerde hij inwoners in de zwaar beschadigde steden.

Alina Smutko (Oekraïne)
Documentaire- en sportfotograaf en fotojournalist, momenteel woonachtig in Kyiv, Oekraïne.
Zij maakt visuele verhalen, die zich concentreren op etnische, sociale en religieuze conflicten, het leven in een post-conflictzone, historische herinnering, en nationale identiteit. De belangrijkste werkgebieden zijn Oekraïne, voornamelijk de Krim en de Donbass-regio, de zuidelijke Kaukasus en post-Sovjetlanden. Na de Russische inval fotografeerde zij de verwoeste steden en haar inwoners.

Eugenia Melnik (Oekraïne)
Eugenia is scenarioschrijver en producer van (oorlogs)documentaires. Ze is onlangs gevlucht uit Oekraïne en woont nu in Nederland. Zij maakte verschillende documentaires na de Russische inval op de Krim in 2014. Twee hiervan zullen vertoond worden tijdens de tentoonstelling.

Foto: ©Eddy van Wessel